VTEM skitter

Porada na wyciągnięcie ręki
zadbaj o siebie już dziś

VTEM skitter

poznaj zasady
zdrowego żywienia

VTEM skitter

Poradź się eksperta
i zainwestuj w zdrowie

       Od zawsze informuje się nas, ze tłuszcz zwierzęcy to samo zło. Należy unikać masła, smalcu i oczywiście jajek. Ale o jajkach przy innej okazji.Gorąco polecane są tłuszcze nienasycone jako te "dobre". Kolorowe gazety nawołują do diet niskotłuszczowych. Od części lekarzy słyszymy to samo. Jak to jest naprawdę z tym tłuszczem? Jak wszyscy dobrze wiemy dzieli się na zwierzęcy nasycony i roślinny nienasycony.                                                                                                      

      Tłuszcze roślinne w naturze występują w postaci płynnej ( wyjątkiem jest olej kokosowy). Proszę przypomnieć sobie postać margaryny.  Jest twarda. Aby była stała poddawana jest utwardzaniu przy udziale m.in aluminium i niklu. Te toksyczne metale przyczyniają się do zapoczątkowania choroby Alzheimera, zwyrodnień i problemów z koncentracją. Utwardzone tłuszcze to miksy tłuszczowe, margaryny, wypieki, gotowe majonezy, sosy, oleje do smażenia.

1:0 dla tłuszczu zwierzęcego.

     Tłuszcze roślinne poddane procesom utwardzania zmieniają swoją strukturę. I w największym skrócie stają się tłuszczami trans. Są odpowiedzialne za obniżenie naszej odporności, nowotwory, cukrzycę, problemy neurologiczne, zaburzają produkcję hormonów i pracę enzymów w naszym organiźmie. Można jeszcze wyliczać negatywny wpływ bo lista nie jest pełna. Tłuszcze trans znajdują się przede wszystkim w przetworzonych produktach np. pieczywie piekarniczym, ciastkach i wszelkich kupnych słodkościach, chipsach czy frytkach smażonych na olejach roślinnych. 

2:0 dla tłuszczu zwierzęcego- jest najstabilniejszy, nie ulega przemianom.

 

Jeżeli podgrzejemy tłuszcz roślinny ulega uszkodzeniu. Dlaczego ? Ponieważ tłuszcze nienasycone mają w swojej budowie wiązania podwójne, które przyłączają tlen. Następuje utlenienie, proces bardzo niekorzystny dla organizmu, doprowadza do powstania dużej ilości wolnych rodników , odpowiedzialnych m.in za zmiany nowotworowe. 

3:0 dla tłuszczu zwierzęcego

Wniosek :

Jeżeli smażymy to na tłuszczach zwierzęcych- klarowane masło ( mozna zrobić w domu), smalec tak, tak poczciwy smalec, najlepiej ze swojskiej świńki, olej kokosowy. 

Tłuszcze roślinne spożywamy ale jedynie na zimno. 

Dzisiejszą bitwę wygrał tłuszcz zwierzęcy. Ale... czy wygra wojnę ?

 

Co takiego dobroczynnego jest w tłuszczach zwierzęcych w następnym wpisie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umów wizytę korzytając z formularza kontaktowego

Dbajmy o swoje zdrowie, wizyta u dietetyka to zmiana na lepsze